Allmuge var eit negativt lada ord. Det bar med seg signal om fattigdom og mangel på «dannelse». Allmugeskulen var ikkje berre skulen for allmugen. Nei, embetsmennene og borgarskapet var opptekne av å halde på klasseskilja. Dei ville bruke skulen til å sikre at allmugen aldri blei noko anna enn allmuge. Difor fekk born av allmugen andre lærebøker og anna undervising enn embetsmannsborn. Dei radikale politiske ideane, som fekk slik grobotn på Austlandet i 1840- og 50-åra, førde også til eit ynskje om å få fjerne allmuge-stempelet frå skulen.
Seminaristen Ole Vig blir rekna som far til folkeskulen sjølv om han døydde i 1857 og folkeskulen ikkje vart innført før i 1889. Vig var med andre ord ein pedagog langt føre si eiga tid. Han ville ikkje berre ha ein skule for heile folket, han var også kritisk til faga og arbeidsmåtane i skulen. Han ville ha mindre «Udenadlæsning» og «tør Begrebsudvikling» – og meir vekt på det nasjonale, på morsmål og historie. Borna skulle ikkje berre gjerast skikka til å leve i den kristne kyrkja, men også i eit borgarleg samfunn. Ole Vig var i åra 1852-56 sekretær for Selskabet for Folkeoplysningens Fremme og redaktør for tidsskriftet Folkevennen. Han redigerte også «Den norske Folkeskole» – tittelen var i si tid eit provoserande politisk progam i seg sjølv.
Biletet til høgre: Hartvig Nissen var ein av dei fremste pådrivarane for ein betre skule på 1800-talet.