Bjarne Alme var nyleg (1958) tilsett som styrar ved Hasund skule, og Norvald Ertesvåg var samstundes tilsett som lærar. Desse to var mine lærarar første åra. Skuleåret 1964-1965 fekk vi også Guri Alme som ung lærarstudent nokre timar og i skuleåret 1965-1966 hadde vi ein lærarstudent frå Volda; Eivind Høydal.
Første åra starta vi alltid dagen og første timen med ein song. Songane på morgonen var sesongavhengige, slik som til dømes «No livnar det i lundar» på våren, og litt seinare «Kom mai, du skjønne milde», så julesongar når jula nærma seg, og gjerne «Snø og is i januar» på nyåret. Men uansett så avslutta Bjarne Alme alltid dagen/siste timen med ein bestemt song: «Fager kveldssol smiler». Eg syntes dette var ein trist song/melodi, men samstundes markerte songen at vi var ferdig med skuledagen, så etter kvart vog dette opp for det triste. Då eg vaks til opplevde eg at nettopp denne songen ofte vert nytta i gravferder, og har ført til at eg i slike situasjonar ser føre meg siste timen av skuledagen når eg i staden burde ha fokus på den som vert gravlagd. Uansett, eg kan framleis songteksta utanåt.
Norvald Ertesvåg hadde etter mitt syn eit litt sprekere val av songar, og det å synge mellom anna «Hode, skulder, kne og tå» samstundes med at vi gjorde bevegelser i samsvar med teksta, det likte vi veldig godt.
Bjarne Alme og Norvald Ertesvåg hadde alltid på seg frakkar med belte når dei kom ut frå lærarromet og inn i klassa; Bjarne hadde beige frakk og Norvald hadde blå. Slik skulle det sjølvsagt vere, kanskje ei form for uniformering/markering av rollene deira? Men så skjedde det underlege, at då unge Guri Alme kom til skulen i 1964 – eg gjekk då i 6. klasse, så kom ho sveisen og fin inn i klasseromet og underviste i heilt alminnelege klede! For ikkje å snakke om då like unge Eivind Høydal kom i 1965, også han gjekk i vanlege klede, ja han hadde endå til same strikka genser som mange av oss elevane. Vi var djupt sjarmerte, og forstod at ei ny tid klart var i emning!
Når eg tenkjer tilbake så lærte eg mykje av alle desse kjekke lærarane, og gjerne på godt og vondt. Både elevane og lærarane hadde sjølvsagt sine personlegheiter, nokre meir aktive, kreative og oppfinnsame, og andre meir oppfarande og hissige enn andre.
Bjarne Alme lærte oss mellom anna å pugge, og når vi kunne reise oss opp ved pulten og ramse opp eit vers eller to til han heilt utanåt, ja så var det ein siger for oss. Ikkje det at eg alltid forstod innhaldet i det eg pugga, men det er underleg korleis orda har festa seg. Til dømes kan eg framleis denne: «FarFar Mener Kanskje Lille Gretne Arne Trenger Ris». Og dette betyr sjølvsagt rekka med småbyar på Sørlandskysten: Flekkefjord – Farsund – Mandal – Kristiansand – Lillesand – Grimstad – Arendal – Tvedestrand – Risør.
Norvald Ertesvåg var ekstra kjekk syntes eg, for han ga uttrykk for at han sette stor pris på stilane eg skreiv. Han las dei gjerne opp for klassa som døme på korleis ei historie eller stil kunne skrivast. Og sidan det å skrive stil var den kjekkeste leksa eg visste om, så var det godt å få slike stimuli frå læraren. Vidare var han svært konstruktiv og hjelpsam i teiknetimane, og eg ser føre meg korleis han gjekk mellom pultane og rettleia oss. Ein gong eg hadde teikna nokre snødekte fjell, så stoppa han ved pulten min og viste meg korleis eg med litt blå vassfarge kunne få fram god skuggeverknad i høve til korleis sola stod på himmelen. Blått er framleis ein av mine favorittfargar.
Eg likte veldig godt timane med gymnastikk, helst ribbeveggen og det å hoppe bukk – gjerne høgre og høgre. Det kjendest nesten ut som å flyge! Vi hadde Norvald i gymnastikk, noko som til å begynne med var både underleg og annleis. Denne vaksne mannen og læraren vi hadde slik respekt for gjorde gymnastikkøvingar saman med oss, han hoppa og spratt og fortalde med stor iver kvifor det var viktig for oss å bøye og tøye kroppen. Vi lytta med entusiasme og forstod at det faktisk var heilt i orden å like gymnastikk – aldeles herlege timar utan lekser og berre fart og glede.
Guri Alme var også ein lærar som eg hugsar spesielt. Då vi begynte på skulen var det sjølvsagt viktig å lære seg å lese, skrive og rekne, men også å lage bestemte border eller mønster. Eg likte ikkje alltid dette, det var så gjentakande, og det vart liksom berre ei jamn rekke med bestemte krusedullar etter kvarandre. Då vi fekk Guri til lærar, så hadde kanskje tida endra seg ørlite, eller kanskje det var vi elevane som også begynte å verte meir sjølvstendige? I alle tilfelle så slutta eg å lage desse faste mønstra som illustrasjon i tilknyting til det eg hadde i lekser, enten det var svar på oppgåver eller det kunne vere ei kort forteljing. Eg laga i staden mine eigne dekorasjoner, gjerne enkle strekar. Og Guri, ho kom bort til meg ein dag, smilte og sa at dette var artig å sjå – både illustrasjonen og fargen eg hadde nytta, og ho lurte på om eg hadde funne på det sjølv? Eg har aldri gløymt det. Eg har brukt mange liknande illustrasjonar seinare.
Og så kom heilt uventa nok ein ny lærar til skulen, dette var skuleåret 1965/66 og vi gjekk i 7. klasse, det vil seie siste året i barneskulen. Dette var Eivind Høydal, og han var ualminneleg kjekk, syntes vi. Eg klarer ikkje heilt å hugse kva vi lærte av han dette året, men veit vi gledde oss til timane hans. Eg trur kanskje vi jentene var ørlite forelska i denne flotte, unge og blide karen. Ulovlege følelsar, sjølvsagt, så her måtte vi kompensere på anna vis. Eg trur at dette må ha vore første gongen eg organiserte ein innsamlingsaksjon. For når skuleåret var omme og vi skulle avslutte både barneskulen og året med Eivind, så fann eg/vi ut at han måtte få ei gåve frå oss som takk for eit fantastisk skuleår. Eg fekk elevane i klassa til å spørje heime om vi kunne spleise på ei lita gåve, og om fem kroner på kvar var greitt? Eg hadde allereie vore ein tur innom butikken hans Petter (Straumane) og kika i hyllene med fine ting, og sjekka prisane. For 40-50 kroner skulle det vere råd å få ordne noko fint.
Alle fekk med seg pengar, og eg kjøpte det finaste eg fann; ei øskje med seks nydelege små teskeier. Øskja hadde gjennomsiktig plastlok, og det var lett å sjå dei fine skeiene med plastskaft i rosa, lyseblått og gult.
Vi gledde oss til å overraske Eivind på slutten av skuledagen, og eg hadde fått rolla med å gå fram og overrekke gåva og takke for laget. Ei slik oppgåve krevde mot, og eg hadde samstundes ei forestilling om at det også krevde litt pent antrekk. Eg masa difor på mor om å få ha på meg dei fine høghæla skorne eg hadde fått til jul. Mor forstod at dette var viktig for meg, men eg fekk uansett ikkje gå til skulen i desse besteskorne. Skorne låg difor trygt i ranselen min til oppdraget skulle gjennomførast.
Eg hugsar ikkje noko av undervisninga denne timen, eg var nok mest konsentrert om det eg skulle utføre og at eg ikkje måtte snuble framfor Eivind og klassa når eg skulle gå i høghæla skor.
Det eg uansett tydeleg kan sjå føre meg med glede er Eivind si takksemd då han fekk gåva, og då han sa at dette var så overraskande og kjekt at han nesten var på gråten.
I ettertid har eg nok innsett at desse søte, små teskeiene ikkje kunne vere ei spesielt interessant gåve for ein vaksen mann.
Når du vert gammal og ingen vil ha deg…
Det var vanleg på denne tida å ha minnebøker der medelevar og andre vi var i god kontakt med kunne skrive helsingar til kvarandre. Eg har teke vare på mi minnebok og ser at at dei fleste av oss klart var eit produkt av tida vi levde i, – etter måten lite kreativitet, dei fleste helsingene var ganske standardiserte, og kanskje ikkje så minneverdige:
«Når du vert gammal og ingen vil ha deg, så set deg på taket så kråka får ta deg» eller «Eg tok ein pinne og skreiv eit minne», «Min adresse er som før, opp ei trapp og inn ei dør.»
Men så ser eg at kjekke klassekameraten Bjarne, på sin særeigne, poetiske måte, har skrive ei minnehelsing til meg som han laga sjølv som 12-åring. Utan tvil hadde han eit spesielt fokus på enderim:
«Når natten den kommer
Med herliga sommer
og Asbjørg hun drømmer
om alt det hun glømmer.
Når du tenker på din kjære, la det heller være
– for viss slutten blir for kvass får du ikke spille jass».