Det er ei kjent sak at primitive folk trur på at det lever overnaturlege vesen i alt og over alt i naturen. Trua og pratet om slåttakallen, skurakallen og stykken er vel leivningar etter det. Då eg vaks opp, utigjennom åtti-nitti-åra (1880-90), var det mykje prat om både slåttakallen, skurakallen og stykatten. Trua på dei hadde tapt seg og heldt på å falle heilt vekk, så det var mest berre pratet, utan at det var alvor. Tidlegare hadde det vore rame alvoret.
Dei måtte ikkje drepe slåttakallen, men sette att noko til han. Det gjaldt difor å henge i, skunde på å slå eller skjere, så dei fekk jage slåttakallen bort på grannen, for den som var sist å slå frå seg, måtte alltid setje att noko til slåttekallen. Difor høyrde ein ofte slike uttrykk om dei som heldt på med slutten av slåtten; – at dei jaga slåttakallen, eller at dei drap slåttakallen.
Sameleis kunne ein høyre at dei kom med slåttakallen, til grannen, – Om den som vart sist ferdig med slåtten, sa dei at han sat på slåttakallen, eller vart sitjande med slåttakallen. Var det ein som slo mindre vel, slurva og sette att grastoppar, for eksempel rundt steinar eller trestammer, sa dei at dei sette att slåttakallar.
Nå høyrer ein ikkje att dette. Nå slær alle så ille at slåttakallen får leve i fred. Det same som dei sa om slåttakallen, sa dei også om skurakallen og stykatten.
Som sagt trudde dei fast på slåttakallen, skurakallen og stykatten. Slåttakallen budde i enga og han måtte ein vyrdsla om. Folk slo og grov vel kvart strået dei fann. Eit ordtøke seier: «Det er toppen av tua og hagen rundt steinen som fyller løa». Likevel måtte ein setje att noko åt slåttakallen, for elles drap ein han, med mindre ein kunne jage han bort til grannen, slik at han måtte fø honom. Difor var det svært viktig å verte fyrst ferdig med slåtten, så ein kunne kvitte seg med slåttakallen, få jage han vekk.
I mine unge dagar høyrde eg ofte uttrykk som: «Du held på å jage slåttakallen du», eller: » Du held på å tek livet av slåttakallen», eller om ein ikkje slo vel nok, men sette att bruskar, «Du set att åt slåttakallen du».
Skurakallen heldt til i kornåkrane og han oppførte seg om lag som slåttakallen.
Stykatten heldt til i kornstålet. Når ein lødde inn kornbanda sette ein alltid fyrste kornbanda med stylen ned, i eit lag. Det kalla ein stylå. Oppå det lødde ein så kornbanda, flå for flå. Når ein truska, vart stylå det siste ein tok og truska og då gjaldt det å bli kvitt stykatten, få han over til andre.
Både slåttakallen og skurakallen var for så vidt fredelege vesen, men ein ville helst sleppe å fø dei over vinteren.