Omgrepet «foreining» er ikkje så gammalt som ein kanskje skulle tru. I Norge dukka det opp for første gong i 1840- og 50-åra. Utetter hundreåret skjedde det ei vak­ning – ei utvikling frå elite-engasje­ment til masse-engasjement. I samtida snakka ein om «assosiasjonsånden». Foreiningane gjorde kulturell aktivitet til eit tilbod for dei mange.

Industrialiseringa i siste halvdelen av 1800-talet førte med seg djuptgri­pande endringar i samfunnet og klara­re sosiale skilje. Det vaks fram ei ny mellomklasse av lærarar, funksjonæ­rar, handelsbetjentar og skipsoffiserar – mellom yttergruppene av industriher­rar og embetsmenn på den eine sida og arbeidarane på den andre. Ein kan sjå på foreiningsskipingane som den nye mellomklassa sitt opprør mot den gam­le kultureliten; embetsmennene. Dette skal vi kome tilbake til – for det er særleg tydeleg når det gjeld den kristne lek­mannsrørsla.

Sjølvsagt låg bygdene langt etter byane i denne utviklinga, men også på bygdene førte industrialiseringa med seg store endringar. Overgangen til pengehushald, tilgangen på nye og fleire varer, og nye handelslover førte til ei voldsom oppblomstring i hande­len. Skulelovene stilte strengare krav til lærarutdanninga og lærarane fekk ein sterkare sosial posisjon i bygda. Vi ser konturane av ei mellomklasse og i det framveksande lagslivet stod lærarar og handelsmenn oftast i brodden for ar­beidet. Den gamle eliten – embetsmen­nene – var i ferd med å misse førarstil­linga si. Etterkvart som det kom fart i foreiningsskipingane på bygdene, var det foreiningane som vart dei fremste kulturberarane.

Ein viktig føresetnad til skal nem­nast. Det er det diktaren Inge Krokann har kalla «det store hamskiftet». Vi har alt vore inne på overgangen frå natu­ral- til pengehushald. Utskiftingslove­ne i 1860-åra og utflyttinga frå stortuna er også ein viktig del av «hamskiftet». Utflyttinga førte til at dei sterke slekts­banda over tid vart oppbrotne. I staden fann folk saman i interesse- og livssynsfellesskap. Auka opplysning og betre skulegang førte også til at folk fekk vidare interessefelt. Ein kan snakke on eit kulturelt «hamskifte».

Denne raskt skisserte, allmene bakgrunnen høver også godt når det gjeld Ulstein. I Ulstein vil eg hevde at tyngda av det kulturelle «hamskiftet» skjedde i perioden frå 1880 og fram til århundreskiftet – trass i at utviklinga byrja ein del år før. Stortunet på Osnes vart til dømes utflytt i 1864. Ein heil del forei­ningar vart også skipa før 1880: Ulf­stens Missionsforening i 1846, «lærer­forening» og «sømandsforening» i 1859 og 1864. Det skal også ha vore eit kyrkjekor i Ulstein frå 1873, men akti­viteten i dei første foreiningane var hel­ler liten. Ikkje minst viktig er Ulfsten Sogns Spareforening skipa i 1872 – el­ler Ulstein Forbruksforening, som verksemda heiter i dag. Spareforeininga bidrog sterkt til overgangen til pengehushald i bygdene våre.