Etter at kornet var truska så var vi komne langt ut på hausten og den årlege haustslaktinga stod for døra. Dette var nok for mange ei vond tid, spesielt for ungane. Dei visste vel at dei små, fine lamma og den vesle kalven som dei kosa og kjæla med ikkje hadde så mange levedagane. Men i vissa om at det til våren kom nye lam, så vart det godteke.
Før slaktinga tok til så måtte sauene klippast. Ulla måtte takast vare på for seinare å verte karda og spunne heime. Den som hadde meir enn til heimebruk kunne levere ein del av ulla til fabrikk. Den gongen vart ulla ikkje betalt med pengar, men det måtte takast ut varer som betaling. Seinare så vart det ordna med at ulla vart seld mot betaling i pengar.
No stod det for tur eit vanskeleg val. Kven skulle få leve, og kven skulle bøte med livet. Her måtte ein då som no velje ut frå alder og kjønn. Den som hadde meir enn til husbruk, kunne levere dyr til slaktar, og her fekk gardbrukaren pengar for dyret. Det kom godt med i ein ikkje altfor god økonomi. Rundt om på gardane var det nok gardbrukaren sjølv som stod for slaktinga, men elles så var bygdeslaktaren god å be om hjelp om det skulle trengast.
Slakting av kalvar og større dyr føregjekk som regel på låven, medan slakting av gris og sauer føregjekk i kjellaren.
Det å få grisen ut av fjøset kunne ofte vere ei tolmods-prøve, og det var nok ofte at grisehyla høyrdest lang veg. Det kom nok helst av at grisen vart nervøs, for det vart nemleg sett “tryne-ved” på han før han vart teken or fjøset, og også gjerne eit fotband. Og når då grisen ikkje var villeg å gå, så vart det stramma i “tryneveden”, og då kom hyla. Sjølv har eg aldri nytta anna enn eit fotband på ein av bakføtene, og så har grisen fått rusle av garde utan at det har vore den minste lyd.
Til griseslaktinga trongs det varmt vatn til skåldinga. Etter at grisen var avliva og tappa blodet av, så vart den lagt på slaktebenken og det vart aust varmt vatn over for å få busta lettare av. Det var også nytta ein striesekk som vart lagd over dyret og så aust vatn over den. Dette for å spare på vatnet. Seinare vart det nytta eit kar som vart fylt med varmt vatn i passetemperatur, og så vart dyret duppa i det før det vart lagt på benken for skålding.
Når så dyret var skålda og låg der på benken så glatt og fin som ein nybarbert kjake, då skulle dyret åpnast og innvolane skulle uttakast. For den som sjeldan var med på dette, så var det nok mange som måtte ein tur ut for døra og brekke seg. Men for den som ofte var med på slakting, så var dette ei rutine på lik line med andre gjeremål.
Av innmaten skulle det meste nyttast. Det var blodet som skulle rørast og stellast for seinare å nyttast til blodpølse eller blod-pannekaker. Tunga skulle uttakast, og volenden skulle takast av (ringmuskelen rundt matrøret). Hjartet og levra skulle nyttast, og tarmane skulle nyttast til å ha møren i, og tidlegare så vart det også nytta til å ha blodpølsene i. I den seinare tid så er nok dette meir og meir gått ut, og tarmar til møren vert kjøpt hjå slaktar.
Men den tida dette vart nytta så måtte desse tarmane skyljast og snuast og godt reingjerast før dei kunne nyttast. Denne skyljinga vart då gjort i ein bekk, og det var ofte svært kaldt for den som stod i bekken og skylde desse tarmane. Dette var seint på hausten med sludd og haglebyger. Men det måtte gjerast. Dette med å utnytte alt av dyret det galdt også kalvar og sauer.
Når dyra så var sundlema, då skulle kjøt og flesk saltast. Ein del skulle saltast og hengast til turk som speke- flesk og spekeskinke eller spekekjøt, og møren skulle sjølvsagt hengast til turk. På kjøkenet vart det no ei hektisk tid. Det skulle lagast blodpølse og leverpostei. Av sauetalga skulle det lagast “ talga-botnar” til seinare bruk i mat laginga. Av griseistra vart det laga det finaste smolt som kom godt med når julebaksten tok til.
Her var det mykje god mat i vente. Etter at frysaren og kjøleskapet kom i bruk, så har det vorte mykje meir lettvint for den som skulle ordne med dette. Visst kunne ein få ei svinesteik kva tid på året det skulle vere før også, men då måtte ein gå til slaktaren og kjøpe den, og det var det slett ikkje alle som hadde pengar til. No kan vi gå i frysaren og hente den.
Bakstedag
Ei anna onne, eller “vinnje”, var bakstedagane. Det vart i denne tida baka store stablar med flatbrød som vart brukt utover i heile året. Det vart også baka lefser. Desse vart lagra i stablar på stabburet, og tillaga etter behov.
Desse bakedagane måtte sjølvsagt vere etter at kornet var male utpå hausten. Det var då slik at konene på nabogardane samlast og baka flatbrød og lefser. Det var då gjerne slik at dei samlast i den kjellaren som var størst og hadde “bakstehelle”. Det var ikkje alle kjellarar som hadde slik omn. I kjellaren på Klubbeneset var det ein stor fyringsomn med to steikeheller i, så her gjekk det forholdsvis fort med steikinga, og her vart det baka til fire- fem gardar.Det var som regel eit mannfolk som stod føre steikinga og vedberinga, og det gjekk med mykje ved.
Det var gjerne fire koner som sat og baka, og den femte laga deig og emne. Det var livleg og triveleg i kjellaren slike dagar, og praten, historiene og låtten sat laust, og du høyrde duren av kjevla på god avstand.
Det var ofte vanskeleg å steike unna når det var tre-fire rutinerte koner som baka, men då vart brødet berre halvsteikt, for så å take det att seinare og steike det ferdig.
Det var nok slik at ungane på desse gardane gjorde seg ærend for å sjå på bakinga, men det var nok helst for å kjenne den gode lukta og smake det gode brødet som lokka mest. Herlege tider. Det var elles litt av eit syn når brød- stablane skulle fraktast heim til kvar enkelt. Dei som hadde lengst veg, pakka inn brødet i klede, og brukte hest og vogn til å frakte det heim med.
Juleførebuing
Seinare vart det julebaksten som stod for døra, og det skulle vaskast og stellast i stand til julehøgtida. Til jul skulle også halmen i sengebolstrane utskiftast med ny. Det var stas når du skulle legge deg første kvelden på den nye halmbolstren.
Framover mot julehøgtida var det at julegåvene måtte lagast, eller kanskje fekk ein råd til å kjøpe eit eller anna som du visste det vart sett pris på. Juletre skulle også hentast, men det skulle ikkje pyntast før vesle-julafta om kvelden.
Før det vart vanleg å kjøpe det som trengdes av frukt, neter og sjokolade, var det å samle neter under hasselbuskene, og å prøve å take vare på epla frå trea i hagen. Det var nok litt vanskeleg, for det ville som regel verte litt rote på dei.
Når kyrkjeklokkene “ringde jula inn”, måtte vi stå ute på trappa og høyre på dei og prøve å kome i ei retteleg god julestemning, og inne i stova venta det eit veldekka bord med mykje godt, og det meste var henta frå eigen gard.
Første juledag var det nærast ei plikt å reise til kyrkje, og før det vart vanleg å fare i bil eller buss, så var det å setje seg i færingen og ro over vika. Den tida var det mange færingar fullasta med folk som var på kyrkjeveg.
I dagane mellom jul og nyår var det at julefestane vart avvikla, og innimellom var det juleselskap for slekt og vener.
Sild-, torsk- og seifiske
Over nyåret venta det ei ny onn. Det var sildefisket. For som regel så var småbrukaren også sesongfiskar, og då var det storsildfisket og seinare torsk- og seifisket som var det vanlege. Klargjeringa til fisket starta mellom jul og nyår, for det måtte vere klart like over nyåret om silda skulle kome inn tidleg.
Den som var med på dette fisket, var då ute heile veka og kom heim til helga dersom fisket foregjekk i nærområdet. Var det sildeinnsig lenger sør eller nord, så var dei nok ofte borte også i helgane.
Men når dei kom heim så hadde dei med seg ei stor silde-honk eller torsk eller sei. Og då lukta det steikt sild eller sei i dei fleste husa. Det som ikkje vart nytta med same, vart flekt og salta, eller hengt opp til turr-sild. Det var eit vanleg syn at det hang stenger med sild som vart nytta som boknasild eller turrsild.
For den som hadde gardsbruk var det vanleg at dei i slutten av fiskja tok med seg heim ein god del sild som vart opphengd til dyrefor. Det vart då strekt streng på uthus-veggane og silda spretta opp i buken og hengt over strengane. Dette vart så nytta til dyrefor. Eg kan hugse at det om sommaren når kyrne var i utmarka på beite, så var det alltid med nokre sildar som kyrne fekk medan dei vart mjølka.
Etter sildefisket var det torskefiske, og seinare fiske etter sei og lyr utanfor kysten i nærområdet. Dette som regel med det same mannskapet som på sildefisket, men det hende nok at ein eller annan måtte gå i land på grunn av at arbeidet på eit litt større småbruk venta.
For eldre personar, og den som ikkje var med på fiske utanfor kysten, brukte det som vart kalla “småtorske- garn”, for litt utpå sein-vinteren var det eit ganske bra fiske ute på “Søyla” mellom Dimnøya og Hatløya, og på Dimnavika. Dette kom også godt med som matauke, og det som ikkje vart nytta med det same vart flekt og salta til saltfisk eller klippfisk, og kanskje vart det så bra fiske at dei også kunne selje til fiskehandlar. Ei lita ekstra-inntekt kom også godt med i kvardagen.
No har eg nok kome tilbake til utgangspunktet og må setje ein strek her.
Men etter denne tida så har tidshjulet riksa og gått, og vi har kome til år 2012. No finns det nok ikkje eit kjøken der det sit noken og bitt eller bøter garn. Det finns nok heller ikkje noken bestefar som “tindar” river eller lagar sovlar eller ei bestemor som nynnar og syng og kaurar og spinn. Og den svarte komfyren i kråa er forlengs utskifta. Arbeidet på garden vert utført med traktor og eigna reidskap til dei ymse arbeida. Jau, det har vorte mykje lettare på så mange måtar, og godt er det.